Šmejd okradl babičku po telefonu během deseti minut
-130 000 Kč

Byly skoro čtyři odpoledne, když babičce zavolal muž, který se představil jako bankéř z její banky. V kontrolním oddělení prý zjistili, že jí z účtu odcházejí podezřele často peníze na stejný účet.

„Babička se vyděsila. Žádné platby na jeden účet za sebou opakovaně určitě neposílala.“
„Bankéř“ řekl, že si to myslel. Babička teď může buď kartu zablokovat na pobočce, nebo hned s ním po telefonu. Ze strachu o úspory se rozhodla zablokovat kartu po telefonu.
„Bankéř“ chtěl nadiktovat číslo karty, datum platnosti a CVV kód s tím, že jí za pár minut přijde SMS kód, který mu má nadiktovat jako potvrzení, že je skutečnou majitelkou karty.
Babičku nenapadlo, že ten šmejd právě použil informace z její karty v internetovém obchodě, kde si nakoupil zboží za 130 000 Kč a platbu potvrdil SMS kódem.
Většina podvodů je založená na manipulaci a špičkovém napodobení komunikace, na kterou jsou lidé zvyklí. Senioři jim pak bezelstně „otevřou“ cestu ke svým penězům.
Babička to dlouho nemohla pochopit, když jí paní v pobočce druhý den řekla, že tímhle způsobem banka karty neblokuje a že jí z účtu odešlo skoro sto třicet tisíc.
Naučte seniory,
jak se bránit podvodníkům
Mluvte s nimi o podvodech a poraďte jim, jak se jim bránit.
Poraďte jim, jak si mohou ověřit, s kým komunikují.
Vysvětlete jim, co jsou citlivé údaje a proč by si je měli chránit.
Jaké typy podvodů
ohrožují seniory?
Podvodné hovory
Podvodníci často volají a zkouší, zda jim někdo starší a důvěřivý sdělí po telefonu své osobní údaje, přístupy k internetovému bankovnictví nebo úplná čísla k platební kartě. Většinou je to pod záminkou záchrany penězi či ověřování.
Podvodníci se díky anonymitě telefonního reproduktoru vydávají za bankéře či zástupce energetických společností, ale také lékaře a policisty, kteří „pomáhají zachraňovat peníze“.
Žádný bankéř ani jiná instituce po vás nikdy nemohou chtít tyto údaje:
-
přihlašovací údaje do bankovnictví, potvrzovací kód, hesla,
-
údaje z karet (v některých případech se mohou ptát POUZE A JEN na první a poslední čtyři čísla z karty).
Pokud po vás někdo tyto údaje bude chtít, nikdy mu je nesdělujte a hovor ukončete. V případě pochybností kontaktujte danou instituci na zákaznické lince (nikdy nevolejte zpět na telefonní číslo, ze kterého vám bylo voláno), popřípadě se poraďte s rodinou.
Přečtěte prarodičům věty, kterými manipulují podvodníci po telefonu nejčastěji:
„Evidujeme, že si berete úvěr, je to velká částka, skutečně jste to vy? Ne? Váš účet byl tedy napaden... Ihned bude třeba účet zablokovat, prosím vás o přístupy k vašemu účtu a heslo... “ „Volám na základě schůzky, která proběhla před týdnem... Na žádné schůzce jste nebyl? Někdo asi zneužívá vaše osobní doklady a snaží se jednat vaším jménem. Tím pádem jsou ohroženy i vaše finance. Peníze je třeba vybrat a vložit na jiný bezpečný účet, než zabezpečíme ten váš.“
Podvodné zprávy a e-maily
Podvodníci mohou napsat vašim prarodičům e-mail, SMS nebo zprávu do chatu jejich oblíbené appky. Brilantně napodobí text a grafiku společnosti, její logo i adresu. Někdy jsou s falešnou komunikací spojeny různé výhry a VIP členství a dědictví.
Dejte příklad prarodičům, jakým situacím se vyhýbat a proč
Prarodičům přijde zpráva pod záminkou vrácení peněz či doplacení nedoplatků. K vyřízení platby je nutné sdílet
citlivé údaje:
-
Přístupy k internetovému bankovnictví
-
Úplná čísla z platební karty
-
Hesla k účtu
-
Potvrzení platby
Ať už komunikace probíhá přes SMS, e-mailem, na sociálních sítích, nebo v chatu aplikace, žádná poctivá instituce nebude vyžadovat citlivé osobní údaje. Nepotřebuje je. Jedná se tedy o podvodníka. Co naopak lze poskytnout bez obav, například pro vrácení peněz, je běžné číslo účtu.
Další příběhy